Follow by Email

niedziela, 17 kwietnia 2016

Hiszpański ranking szkół artystycznych w Polsce

Tekst z 09.08.2012 roku.

Misją szkoły artystycznej jest nie tylko wykształcenie sprawnego rzemieślnika-plastyka czy fotografa, ale również sprawnego krytyka teatralnego, filmowego czy muzycznego. Absolwenci szkół artystycznych, funkcjonując w przestrzeni dyskursu publicznego, powinni realizować misję mediacji pomiędzy wartościami estetycznymi - prefabrykowanymi przez artystów w przestrzeni kulturowej społeczeństwa – a nami profanami i konsumentami tych wartości.

Wyższe szkoły artystyczne nie posiadają takiego samego charakteru jak uniwersytety czy też politechniki. Bez wątpienia pomiar jakości kształcenia w tych szkołach musi się nieco różnić od metod oraz technik scjentometrycznych stosowanych w dziedzinie szkół standardowych. Mimo to, wszystkie szkoły można porównywać pod względem ich obecności w sieci internetowej oraz ilości plików opublikowanych w Internecie w celu usprawnienia procesu dydaktycznego.

Rzecz jasna szkoły artystyczne również powinny być podmiotami publikującymi ściśle zawodowe dokonania swoich pracowników (galerie internetowe, etiudy dyplomowe, wystawy fotograficzne), ale również teksty. Misją szkoły artystycznej jest nie tylko wykształcenie sprawnego rzemieślnika-plastyka czy fotografa, ale również sprawnego krytyka teatralnego, filmowego czy muzycznego. Absolwenci szkół artystycznych, funkcjonując w przestrzeni dyskursu publicznego, powinni realizować misję mediacji pomiędzy wartościami estetycznymi - prefabrykowanymi przez artystów w przestrzeni kulturowej społeczeństwa – a nami profanami i konsumentami tych wartości. Ta misja szkół artystycznych jest niezwykle ważna w naszym kraju, choćby z uwagi na katastrofalny upadek czytelnictwa i poziom funkcjonalnego, kulturowego analfabetyzmu. Szkoła artystyczna, która nie uczy swoich studentów mówienia i pisania o sztuce, nie może zasługiwać na miano szkoły wyższej; co najwyżej ma prawo być określana jako policealna szkoła zawodowa.

W lipcu 2012 roku Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC), jedna z największych na świecie instytucji zajmujących się badaniami scjentometrycznymi, opublikowała ranking jakości nauczania, uprawiania nauki oraz autoprezentacji niemal wszystkich szkół wyższych na świecie. Obejmuje on 20745 szkół wyższych ze wszystkich kontynentów. Co więcej, w rankingu tym zostały również umieszczone wszystkie, znaczące wyższe szkoły artystyczne na świecie. Oto ranking wyższych szkół artystycznych funkcjonujących w naszym kraju (w nawiasie podaję pozycje w globalnym rankingu światowym; warto również sporządzić taki ranking w odniesieniu do wszystkich szkół artystycznych świata).

1.Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu (5450)

2. Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie (6968)

3. Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku (7087)

4. Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa w Łodzi (7185)

5. Uniwersytet Muzyczny im. F. Chopina w Warszawie (8028)

6. Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu (8636)

7. Akademia Muzyczna w Gdańsku (8995)

8. Akademia Sztuk Pięknych im W. Strzemińskiego w Łodzi (9461)

9. Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu (9730)

10. Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania w Łodzi (10162)

11. Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna w Krakowie im. L. Solskiego (10267)

12. Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie (10496)

13. Akademia Muzyczna im. K. Szymanowskiego w Katowicach (10703)

14. Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach (11483)

15. Akademia Muzyczna w Łodzi Grażyny i Kiejstut Bacewicz (11664)

16. Akademia Muzyczna w Poznaniu im. I.J. Paderewskiego (11707)

17. Wyższa Szkoła Sztuki Użytkowej w Szczecinie (11729)

18. Akademia Muzyczna w Krakowie (11758)

19. Akademia Teatralna A. Zelwerowicza w Warszawie (12058)

20. Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy (12821)

21. Europejska Akademia Sztuk w Warszawie (13769)

22. Wyższa Szkoła Artystyczna w Warszawie (18247)

Cyfry widniejące w rankingu należy ostrożnie interpretować. Choćby z tej racji, że w szkołach artystycznych wykładowcy zwykle nie uprawiają nauki (mogliby jednak prowadzić badania w zakresie semiotyki sztuki, historii sztuki czy filozofii sztuki), zajmowane pozycje przez nasze rodzime szkoły artystyczne w globalnym rankingu nie muszą oznaczać „pozycji słabych” w rankingu wyłącznie szkół artystycznych działających na całym świecie. Zachęcam cierpliwego badacza do sporządzenia takiego rankingu.

Ranking jednak posiada swoją wartość, gdyż pozwala na ocenę aktywności edukacyjnej szkoły. Z pewnością pozycje Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (6968)  oraz we Wrocławiu (5450) daje im prestiżowe pozycje w światowym rankingu szkół artystycznych. Dla porównania California Institute of the Arts w USA zajmuje 2462 pozycję w rankingu światowym. Gdyby ASP w Krakowie była szkołą artystyczną w Kanadzie, to zajęłaby, na przykład, piątą pozycję w tym państwie.

To, że nasze szkoły artystyczne nie zajmują czołowych pozycji w światowym rankingu artystycznych szkół wyższych, jest powodowane relatywnie niskim poziomem naszej obecności w światowym obiegu sztuki (nie mamy obecnie pisarzy na miarę Lema czy Miłosza; w końcu nasi aktorzy nie otrzymują Oscarów; zaś obrazy polskich artystów-plastyków nie osiągają rekordowych wycen na prestiżowych aukcjach dzieł sztuki). Miejmy jednak nadzieję, że w przyszłości doczekamy się "polskiego Roberta De Niro" czy "krakowskiego  Pablo Picasso". Pianistów bowiem  mieliśmy i nadal mamy wielu wielkich.

Wojciech Krysztofiak (autor prac naukowych w: „Synthese”, „Husserl Studies”, „Axiomathes”, „Semiotica”, „Filozofia Nauki”)

http://www.facebook.com/pages/Fan-Klub-Krysztofiaka/397324376997122